Jumaat, 15 Ogos 2008

Mintalah pertolongan dari Allah

“Jagalah perintah Allah,nescaya Dia akan menjagamu, jagalah perintah Allah,nescaya Dia aka nada dihadapanmu,perkenalkan dirimu kepada Allah ketika kamu dalam keadaan longgar,nescaya Dia akan mengenalimu ketika kamu dalam kesusahan.Jika kamu meminta maka mintalah kepada Allah,jika memohon pertolongan maka mintalah pertolongan kepada Allah.”Al-Hadis

Ramai di kalangan kita sering bertanya: Bagaimana untuk minta pertolongan dari Allah ? Tidak ada perubahan pun.Penyakitnya tetap tidak hilang,kesusahan masih berpanjangan.
Allah Maha Adil dan Maha Mengetahui.Dia akan menguji hambanya mengikut kemampuan masing-masing.Seandainya iman seseorang cuma senipis kulit bawang,maka cubaannya adalah sesuai dan selayaknya sahaja.Manakala seandainya iman seseorang hambanya seperti kulit durian,sudah semestinya ujian itu berat sedikit.Seumpama kita nak kopak sebiji durian,sudah semestinya senang kalau guna parang.sekiranya kita guna sebilas pisau yang kecil sudah pastinya menyukarkan kita membukanya.

Jadikan masa kaya anda sebagai persiapan menghadapi masa sukar,harta anda sebagai benteng jiwa ,dan umur anda sebagai pelaksana ketaatan kepada tuhan.

Tiada ulasan: